Hvad er influencer marketing?

Markedsføring af produkter er ikke som det har været. Antallet af timer, som der bruges foran fjernsynet, er faldende, og det har det været i mange år. Grunden til dette er, at særligt de yngre generationer enten streamer deres underholdning, eller finder underholdning gennem diverse sociale medier. På grund af dette, så er der mange virksomheder, som er begyndt at promovere deres produkter på sociale medier gennem såkaldte influencers. Denne metode er kendt som influencer marketing, og hvordan det præcis fungerer, kan du læse nedenstående.

Hvad betyder influencer marketing?

Som nævnt i introduktionen, så foregår influencer marketing primært gennem sociale medie kanaler såsom YouTube, Facebook eller Instagram. Men hvad betyder influencer marketing egentlig? Det betyder at promoveringen af et produkt sker gennem en influencer, som er en person med stort følge på de enkelte medier. Ved at markedsføre gennem en influencer, så kan man ramme en mere specifik målgruppe, som måske ellers havde været uden for ens hænder. Ved at gøre en influencer til talerør for produktet, så sikrer man også en del troværdighed og salgsraten er umiddelbart højere.

Hvorfor vælge influencer marketing?

Den mest åbenlyse begrundelse for at promovere ens produkt gennem en influencer er, at man kan skabe en større tillid og troværdighed til ens produkt. Der er en grund til at en influencer har så stort et følge, og hvis følgerne ser, at produktet bliver benyttet af den påkaldte influencer, så skaber det en ret unik forbindelse, som fjernsynsreklamer ikke kan. Derudover, så kan det være en del billigere at promovere gennem en influencer, da det trods alt er en enkelt person, som kan ramme en masse mennesker, og altså ikke en hel virksomhed, som også skal tjene penge på at sælge markedsføring. Man skal dog være opmærksom på, at man promoverer til en specifik målgruppe, og derfor skal man helst kende sin målgruppe på forhånd.